Behandling

Adekvat behandling efter noggrann personlighetsbedömning.


Utredning/Bedömning & Mål

I början av behandlingen görs en personlighetsbedömning och kartläggning av tillgångar och brister, speciellt på det sociala området. Utifrån det kopplas en adekvat behandling, som exempelvis ger eleven tillfälle att:

  • Skaffa självförtroende i olika sociala situationer
  • Arbeta bort flykt- och undvikandebeteenden
  • Bete sig konstruktivt i konfliktsituationer
  • Lära sig att styra sin ångest
  • Klara egen ekonomi
  • Ta avstånd från droger och undvika risksituationer där man kan ta återfall


I speciella fall kan vi inledningsvis göra en mer omfattande neuropsykologisk utredning som omfattar begåvningsnivå med eventuell hjärnskadebild, personlighetsbedömning, neuropsykologiska funktionsnedsättningar, missbruksbild och kartläggning av sociala färdighetsbrister/-tillgångar.

Beteendeterapi/kognitiv terapi

Teoretiskt har vi en referensram till beteendeterapi och kognitiv terapi. Varje elev har terapisamtal en eller två gånger i veckan. Vård av personer med missbruksproblem sker med behandlingshemmets psykolog och ofta är kontaktmannen med i samtalet för att spegla olika vardagsbeteenden som kan vara relevanta. Utredning förekommer även med konsulterande psykolog/psykoterapeut vid behov.

 

Anhörignätverk

Genom behandlingshemmets relativa litenhet har vi en sorts familjeatmosfär där barn, fästmör och andra anhöriga ofta finns med. Vi tar med nätverket i den utsträckning som vi bedömer att det är adekvat.

Miljöterapeutisk & pedagogisk träning

Vi fungerar miljöterapeutiskt såtillvida att vardagliga rutiner som städning, bakning, matlagning, reparationer och utearbeten sköts av elever och personal tillsammans. Miljöpedagogiken fungerar på det sättet att elevens alla dagliga beteenden ligger till grund för behandlingen av honom.

ART, Återfallsprevention, CRA & KBT steg 1

Vi erbjuder även ART, återfallsprevention, CRA och KBT med steg 1 utbildad terapeut.